"نخریم تا ارزان شود" نسخهای است که این روزها کاربران شبکههای مجازی برای هم میپیچند. این کمپینها البته اتفاق تازهای نیست و هربار با افزایش قیمت کالاها این مدل کمپینها هم به راه میافتند. اما سوال اینجاست که آیا واقعا این کمپینها جواب میدهند؟ جواب خیر است. چرا؟ علم اقتصاد جواب آن را داده است. تورم به معنای افزایش مداوم سطح عمومی قیمتهاست. دو نوع تورم وجود دارد: تورم ناشی از فشار هزینه و تورم ناشی از فشار تقاضا. تورم ناشی از فشار تقاضا زمانی رخ میدهد که قیمتها به دلیل افزایش تقاضا، افزایش مییابد. مثلا کارخانهای را فرض کنید که یک تلفن همراه جدید تولید میکند و این گوشی به شدت محبوب میشود. تقاضا برای این تلفن همراه افزایش مییابد ولی از آنجایی که تنها در یک کارخانه، تولید چنین کالایی وجود دارد که در حال استفاده از تمام ظرفیت خود است، قیمت تلفن همراه با افزایش تقاضا افزایش مییابد در این حالت کاهش تقاضا میتواند مانع از افزایش قیمت شود. اما در تورم ناشی از هزینه که قیمتها به دنبال افزایش هزینه بنگاه بالا میروند، خریدن و نخریدن آن کالا اثری بر قیمتها نخواهد داشت. یک مثال ساده دیگر اگر قیمت آرد بالا رود هزینه تولید نان افزایش مییابد در این حالت کاهش یا افزایش تقاضا اثری در قیمت نان ندارد. زیرا نانوا مجبور است به دلیل افزایش قیمت آرد، قیمت نان را بالا ببرد.
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 28997
نظر شما